311
D. S. Mirsky writes that for Tolstoy, «Knowledge is the necessary foundation of good, and this knowledge is inherent in man. It is only necessary to listen to the inner voice of one's conscience and not to be misled by the false light of human sophistry, which includes the whole civilisation -art, science, social tradition, law, as well as the historical dogmas of theological religion». A History of Russian Literature, (London 1949), 296.
312
The Life of Tolstoy, World's Classics (London, 1930), 46.
313
Miau, Estudio Preliminar (Madrid, 1957), 112.
314
El abuelo (Madrid, 1912), 311, 312.
315
Tolstoy -a psycho-critical study (London, 1924), 16.
316
On Life, vol. 12, 20.
317
Theorie des Romans, P. Cassirer, Berlin, 1920.
318
Antes de enviar las pruebas al impresor el Sr. Manuel Hernández Suárez me ha prestado la edición española de esta obra: Georg Lukács, Teoría de la novela, Ediciones Siglo Veinte, Buenos Aires, 1966. (Nota del Director.)
319
En 1915-16.
320
Es indudable que Lukács ha aportado mucho menos que Hegel a la explicación material de la evolución de las sociedades humanas, pero su concepto de esa evolución es más inmediato, está dado por la historiografía misma y no por la filosofía idealista, que es la determinación última en Hegel y que deforma su visión en algunos detalles.